با آرامگاه حافظ شیراز آشنا شوید
نوشته شده توسط : badsa

آرامگاه حافظ

آیا قصد سفر به شهر شعر و ادب را دارید؟شیراز شهر تاریخی و فرهنگی کشور ایران است که دارای جاذبه های توریستی فراوانی میباشد یکی از این مکان ها آرامگاه حافظ است. برای کسب اطلاعات بیشتر همراه ما باشید.


خصوصیات آرامگاه حافظ

آرامگاه حافظ نام مجموعه‌ای آرامگاهی در شمال شهر شیراز و در جنوب دروازهٔ قرآن است که آرامگاه حافظ شیرازی را در خود جای‌ داده است. مساحت حافظیه ۲ هکتار بوده و از ۲ صحن شمالی و جنوبی تشکیل یافته است و این صحن‌ها توسط تالاری از یک‌دیگر جدا شده‌اند.

خصوصیات آرامگاه حافظ

این مجموعه ۴ در ورودی-خروجی دارد که در اصلی در سمت جنوب آن، دو در در سمت غرب و یک در در سمت شمال ‌شرق مجموعه قرار گرفته که پذیرای گردشگران تور شیراز ‌است.

تاریخچه ساخت آرامگاه حافظ

در سال ۸۵۶ ه.ق. (۱۴۵۲ میلادی) حدود ۶۵ سال پس از وفات حافظ شمس‌الدین محمد یغمایی، وزیر میرزا ابوالقاسم گورکانی؛ حاکم فارس، برای اولین بار عمارتی گنبدی شکل بر فراز مقبره حافظ بنا کرد و در جلو این عمارت، حوض بزرگی ساخت که از آب رکن آباد پر می‌شد.پیشنهاد میدهیم با رزرو تور شیراز از این مکان زیبا دیدن کنید.

تاریخچه آرامگاه حافظ

دوره های مختلف آرامگاه حافظ

دوره صفویان و افشاریان

این بنا در زمان حکومت شاه عباس صفوی (اوایل قرن یازدهم هجری قمری) مورد مرمت و باز سازی قرار گرفت و همچنین به دستور نادرشاه افشار آرامگاه باردیگر مرمت شد.دوره زندیه آرامگاه حافظ

دوره زندیه

کریم‌خان زند بر مقبره حافظ، بارگاهی به سبک بناهای خود ساخت و بر تربتش سنگی مرمرین نهاد که سنگ امروز نیز باقی است و دو غزل از حافظ به شیوه نستعلیق توسط حاجی آقاسی بیک افشار آذربایجانی نگاشته شده‌است که مطلع آن دو غزل چنین است.

ساخت بنای جدید

در سال ۱۳۱۴ ه. ش سرهنگ علی ریاضی (رئیس فرهنگ فارس) با همیاری علی اصغر حکمت و نظارت علی سامی، با طراحی آندره گدار فرانسوی و با الهام گیری از عناصر معماری عهد کریم خان زند، به بازسازی بنای حافظیه اقدام نمودند.

در سال ۱۳۱۵ به کوشش علی اصغر حکمت، بنای کنونی با بهره‌گیری از عناصر معماری زندیه و یادمان‌های حافظیه، توسط آندره گدار فرانسوی طراحی و با همکاری علی سامی به اجرا درآمد.

معماری آرامگاه حافظ

آرامگاه حافظ چندین بخش مختلفی دارد این بخش ها شامل:

محوطه شمالی

 در این محوطه آرامگاه حافظ و درخت‌های نارنج و دو حوض مستطیل بزرگ شرقی و غربی نیز در این قسمت وجود دارد. بر دیوارهای این بخش از حافظیه غزل‌هایی از دیوان حافظ بر روی کاشی و سنگ مرمر نوشته شده‌است.

آرامگاه حافظ4

سنگ قبر حافظ

سنگ قبر حافظ به ارتفاع یک متر از سطح زمین قرار گرفته و به وسیله پنج ردیف پلکان مدور احاطه شده‌است. بر فراز بارگاهش گنبدی مسی به شکل کلاه دراویش (ترک ترک) بر روی هشت ستون به ارتفاع ده متر، بنا شده‌است و از درون با کاشی‌های هفت رنگ معرق کاشی کاری شده‌است.

آرامگاه حافظ 5

کتابخانه حافظیه

در ناحیه شمالی مقبره کتابخانه‌ای با مساحت ۴۴۰ مترمربع حاوی ده هزار جلد کتاب وجود دارد که به عنوان مرکز حافظ شناسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.آرامگاه حافظ6

حیاط غربی

در پشت آرامگاه قوام فضای سبزی با یک حوض در میان وجود دارد که آرامگاه غلامحسین صاحبدیوانی و درب ورودی آرامگاه قوام در آنجا قرار دارد.در ورودی آرامگاه حافظ

حیاط جنوبی (ورودی اصلی)

در حیاط جنوبی حافظیه، باغچه‌های بزرگی وجود دارد که گرداگرد آنها گل کاری شده‌است و مابین آنها دو حوض مربع مستطیل بزرگ است.آرامگاه حافظ9

فعالیت‌های فرهنگی حافظیه

آرامگاه حافظ مکانی فرهنگی است که برنامه‌های مختلفدر این مکان برگزار میشود.

آرامگاه حافظ10

  • شعرخوانی شاعران مشهور (به ویژه در روز بزرگداشت حافظ در ۲۰ مهر ماه هر سال)
  • کنسرت خوانندگان به خصوص موسیقی سنتی ایرانی و عرفانی
  • کلاس‌های حافظ شناسی
  • کلاس و کارگاه‌های ساخت ساز موسیقی سنتی
  • طرح سحرگاه با خواجه راز:که این برنامه در ایام ماه رمضان حافظیه تا سحرگاه باز است و دوستداران حافظ تا سحرگاه به مناجات می‌پردازند.

با انتخاب تور ارزان شیراز میتوانید از این مجموعه گردشگری و معنوی دیدن فرماید.

دسترسی

حدفاصل چهارراه ادبیات و چهارراه حافظیه، اگر با وسایل نقلیه‌ی عمومی قصد رسیدن به حافظیه را داشته باشید به جز تاکسی تنها انتخاب شما اتوبوس‌هایی هستند که در مسیر چهارراه ادبیات حرکت می‌کنند که تعداد آن‌ها چندان زیاد نیست، اما استفاده از تاکسی می‌تواند راه حل بهتری باشد. برای این کار شما باید خود را به «فلکه‌ی گاز» برسانید. از محل فلکه‌ی گاز تقریبا تمام تاکسی‌ها شما را به حافظیه می‌برند.

آرامگاه حافظ15

ساعت کار این مجموعه از 8 الی 22 است.

شما میتواند با انتخاب تور لحظه آخری شیراز از این مکان زیبا لذت ببرید.

منبع

wikipedia





:: بازدید از این مطلب : 108
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 19 خرداد 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: